VISIT TAIPING - BANDAR WARISAN

VISIT TAIPING - BANDAR WARISAN
Zoo Taiping mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Ia terletak di dalam kawasan semulajadi di Taman Tasik Taiping berhampiran kaki Bukit Larut (Maxwell Hill) Keindahan alam semulajadi yang menarik seperti aliran anak sungai, tasik, dan kehijauan flora menambahkan lagi keunikan Zoo Taiping dalam mempamerkan suasana semulajadi.

Wednesday, April 8, 2009

Sejarah Penubuhan Kelab Seni & Budaya SMKK



Kelab Seni Budaya (KESEB) Sekolah Menengah Kebangsaan Kemabong (SMK Kemabong) ditubuhkan pada awal tahun 2008 dan merupakan sebuah kelab yang aktif melaksanakan program-program yang berkaitan dengan seni dan budaya di sekolah secara langsung atau tidak langsung. Kelab ini menawarkan pendidikan formal menerusi modul-modul pendidikan seni yang pelbagai dan khusus bagi memenuhi keperluan pelajar serta penggiat seni dalam usaha sekolah dan kerajaan Malaysia membangunkan suatu platform seni budaya yang mantap dan mampan.

Kelab Seni Budaya (KESEB) SMK Kemabong pada mulanya ditubuhkan awal tahun 2005 dan terpaksa dihentikan sementara disebabkan masalah penyelaras kelab yang berpindah dan masalah kewangan. Pada tahun 2008, Kelab Seni Budaya dibuka kembali dan aktiviti yang dijalankan adalah dengan nasihat tuan Pengetua dan Penolong Kanan Kokurikulum yang diselaraskan oleh En. Felix Andan Yong. Tiada jawatankuasa tetap dilantik sebelum ini, namun jawatankuasa pengelola diwujudkan secara adhoc terutama dalam membantu menguruskan sesuatu aktiviti.

Selaras dengan kewujudan Kelab Seni Budaya mulai tahun 2009 ini, perancangan telah disesuaikan mengikut landas aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Di samping itu Kelab Seni Budaya SMK Kemabong juga berperanan membantu melibatkan diri dalam aktiviti yang dianjurkan oleh Pejabat Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sabah.

No comments: